Hieronder vindt u antwoord op veelgestelde vragen. Mocht het antwoord op uw vraag er onverhoopt niet tussen staan, neem dan gerust contact met ons op!
Account
Punten
Log in en ga naar ‘Mijn SamenDoen’. Het puntensaldo staat bovenaan het transactieoverzicht.
Log in en ga naar ‘Mijn SamenDoen’. U ziet direct het transactieoverzicht. Hier staat hoeveel punten u heeft verstrekt en ingenomen. U ziet hier ook hoeveel punten u elke maand hebt verrekend met Vereniging SamenDoen.
1 punt is 1 eurocent (€0,01) waard. Voor elke punt die u hebt verstrekt betaalt u €0,01 en voor elke punt die u inneemt ontvangt u €0,01 van Vereniging SamenDoen. De verrekening vindt maandelijks plaats en hiervoor ontvangt u een gespecificeerde factuur.
Verstrekken & innemen
Elke keer dat spaarders aankopen doen verstrekt u punten (uitgezonderd producten/diensten die wettelijk uitgesloten zijn). Met de paslezer (ook wel 'terminal' genoemd) scant u de spaarpas van de spaarder. Vervolgens toetst u het aankoopbedrag in. Standaard ontvangt de spaarder 5% van de aankoopwaarde in punten. U verstrekt punten over het gehele assortiment en dus over het gehele aankoopbedrag (uitgezonder producten/diensten die wettelijk uitgesloten zijn).
U neemt punten in van spaarders en spaardoelen. U verzilvert punten op het gehele assortiment (uitgezonderd producten/diensten die wettelijk uitgesloten zijn) en geeft daarbij altijd €0,01 korting per ingenomen punt op de aankoop. De punten worden verzilverd via de paslezer en de spaarpas van de klant. U mag geen hogere of lagere korting geven per punt en u kunt geen punten innemen van instellingen of andere winkeliers.
Nee, dat is niet de bedoeling. U moet zowel punten verstrekken als punten innemen. Het zou te verwarrend en onoverzichtelijk worden voor spaarders en spaardoelen als dat bij elke winkelier anders is.
Ja, u kunt kiezen een vast aantal punten per aankoop te verstrekken of punten te verstrekken als percentage van het aankoopbedrag. In het tweede geval kiest u zelf het percentage. SamenDoen raadt aan een percentage te kiezen om de klant te verleiden meer te besteden en bij de hoogte van het percentage, rekening te houden met de gemiddelde marge op producten die u verkoopt.
Heeft u een verkeerd aantal punten verstrekt aan een spaarder. Geen paniek. Neem contact met ons op en geef door om hoeveel punten het gaat, de datum en tijd, en de naam van de spaarder of zijn pasnummer. Wij doen dan ons uiterste best om de transactie terug te draaien of te corrigeren.
Paslezer & Passen
Als u een extra of vervangende paslezer wil ontvangen, neem dan contact met ons op. Kijk bij 'kosten van deelname' voor de kosten.
Onze paslezers worden standaard uitgerust met een SIM-kaart voor het geval uw winkel eventjes of helemaal niet over een goede WIFI-verbinding beschikt. De paslezer is dan automatisch verbonden met internet via het netwerk van de provider die op de lokatie van uw winkel de beste dekking heeft.
Vooralsnog niet. De applicatie is (nog) niet beschikbaar in de Google Play Store en de App Store. Ook kunnen we nog geen technische ondersteuning bieden op smartphones van verschillende fabrikanten en op verschillende operating systems. Ook hebben veel smartphones nog geen NFC-chip en kunnen dan geen passen lezen.
Passen verstrekt u kosteloos aan uw klanten. De pas activeert u middels de paslezer. Vervolgens verstrekt u de pas met een instructiekaartje aan de klant. Op het instructiekaartje staat de tijdelijke gebruikersnaam en wachtwoord van de spaarder waarmee hij de pas op naam kan zetten.
Download hier de Handleiding | cms_page_media/117/Winkeliers | 171107 Gebruikshandleiding SamenDoen Paslezer.pdf |
Facturen & rekeningen
Log in en ga via 'Mijn SamenDoen' naar 'Mijn Profiel'. U kunt hier uw bankrekeningnummer aanpassen.
Nee, vooralsnog is het niet mogelijk via automatisch incasso te betalen.
Nee, vooralsnog is het niet mogelijk rekeningen per post te ontvangen. Rekeningen ontvangt u elke maand digitaal (als .pdf) op uw e-mailadres.
Elke maand ontvangt u uw rekeningen als een .pdf op uw e-mailadres. Rekeningen vindt u ook terug door in te loggen op 'Mijn SamenDoen'. Ga naar het menu 'Rekeningen' om alle rekeningen van voorgaande maanden in te zien. U ziet hier ook uw rekening in opbouw voor de huidige maand.
Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op.
U ontvangt elke maand een rekening van Vereniging SamenDoen (Vereniging SamenDoen West Brabant en Zeeland) en een rekening van SamenDoen B.V. (SamenDoen West-Brabant en Zeeland).
SamenDoen B.V. factureert de kosten van deelname zoals abonnementskosten, transactiekosten en gebruik van paslezers (als u er meer dan 1 heeft).
Via Vereniging SamenDoen verrekent u maandelijks de punten die u heeft verstrekt en ingenomen. Alle winkeliers en instellingen beginnen maandelijks met een saldo van 0. Aan het einde van de maand wordt de balans opgemaakt en worden de punten onderling verrekend. Vereniging SamenDoen geeft daar uitvoering aan. Alle winkeliers en instellingen zijn daarom ook lid van Vereniging SamenDoen. Op deze manier is de tegenwaarde van de punten gegarandeerd en opereert SamenDoen binnen wettelijke kaders. Op deze rekening is geen btw van toepassing.
Telkens dat spaarders punten bij u verzilveren heeft u dankzij SamenDoen klanten aan uw winkel weten te binden en heeft u extra omzet. U betaalt dus naar gelang het profijt dat u van SamenDoen hebt. En het belang (klanten binden) dat u als ondernemer heeft, is dan ook ons belang!
Nee, spaarders (uw klanten) kiezen naar welk spaardoel een deel van hun punten gaat telkens dat zij punten sparen.
Heeft u folders, stickers, of passen nodig? Neem dan contact met ons op en we maken een afspraak om deze kosteloos bij u af te leveren.
Nee, aanbiedingen van ondernemers worden altijd verstuurd via één SamenDoen nieuwsbrief. Wilt u spaarders via de SamenDoen nieuwsbrief een aanbieding doen, neem dan contact met ons op.